Back to Basic! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van René&Nicky - WaarBenJij.nu Back to Basic! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van René&Nicky - WaarBenJij.nu

Back to Basic!

Door: René & Nicky

Blijf op de hoogte en volg René&Nicky

31 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hi there!

Eindelijk even internet! :D

Anderhalve week geleden afscheid genomen van ons nederig stulpje in Manly, 'snik'! Dat was wel even verdrietig haha! Maar we waren klaar voor ons volgende avontuur! Koffertje naar huis gestuurd en de backpacks vol gepakt. Toch vonden we het beide nog spannender dan toen we naar Australië vertrokken haha! Natuurlijk is ons het kamperen niet zo vreemd. Maar toch, zo 5 weken op pad, geen inkomsten alleen maar uitgaven, en maar zien wat er op ons pad komt. 22 januari met het vliegtuig naar Nieuw Zeeland. (thnx Emiel voor het brengen naar het vliegveld). Ruim 3 uur later stonden we dan met onze backpacks in Auckland. De bus vanaf het vliegveld richting de stad genomen, en het eerste wat we moesten doen was een Hostel vinden om daar de volgende 2 nachten te verblijven. We hadden heel snel een Hostel gevonden met een goede prijs, een stuk goedkoper dan in Sydney en super netjes geregeld allemaal. Daarna meteen wat rondgelopen in Auckland, dat was wel leuk maar je hebt het wel snel gezien. Het mist wel wat charme en heeft niet heel veel historie. De volgende dag maar de ferry gepakt en naar Waiheke Island gegaan, een ferry tocht van zo'n 45 minuten. Daar op het eiland wat rondgelopen, en we wilden naar een reservaat maar het wachten op de bus duurde veel te lang, dat kostte ons teveel tijd. Het was wel een indrukwekkend eiland, maar jammer dat we zo weinig hadden gezien. Wel hele mooie stranden.

En toen was het vrijdag 24 januari, tijd om onze Campervan op te halen! Weer die backpack op onze rug en door de stad gelopen om de juiste straat te vinden. Eenmaal bij Escape Rentals dachten we wel een beetje ''waar zijn we aan begonnen?!'' hahaha! De medewerkster die daar zat gaf nou niet echt een heel aardige en positieve eerste indruk. Het eerste wat ze na ''Hallo'' zei was: creditcard en driver's license please?! En deed een beetje alsof we een stel malloten waren, en alsof we de verzekeringen niet goed doorgenomen hadden. Maar goed, alles geregeld en verzekerd op pad, in ons Groene Monster, Hugo! :P

We zijn als eerste omhoog gereden richting Whangarei. De eerste wandeling gedaan en die werd beloont met een mooie waterval, goed begin van onze roadtrip! In Whangarei ook op een DOC Camping geslapen. Een DOC Camping is een kampeerplaats die word beheerd door de regering, supersimpel en ecovriendelijk. En omdat er niet veel faciliteiten zijn ook erg goedkoop, (koude douches en geen elektriciteit).
De volgende dag vroeg op, want we wilden veel doen. We zijn eerst naar Russel gereden, dat is de oude hoofdstad van NZ. Heel mooi pittoresk plaatsje waar nog oude klederdracht werd gedragen door sommige bewoners. Maar we hadden een strak schema dus terug ons 'Groene Monster' in en op naar Paihia!

Onderweg naar Paihia kwamen we per toeval nog even een waterval tegen, een leuke bijkomstigheid! Het was de Haruru Falls en dus maar even goed bekeken. de Haruru Falls zijn een beetje het begin van de Bay Of Islands. Dit is de Bay waar ook Paihia in ligt en is dan ook een mooie baai met meerdere eilandjes. (Deze vertaling is speciaal voor Opa Jan die bij het lezen van Bay Of Islands waarschijnlijk al lichtelijk in paniek is geraakt. Hij kan geen Engels)
Paihia is dan ook een plaatsje waar veel Nieuw Zeelanders vakantie vieren en dit maakt Paihia ook tot een toeristisch plaatsje. Tenminste toeristisch noemen de Nieuw Zeelanders het zelf maar die zijn waarschijnlijk nog nooit in Zandvoort of de Spaanse Costa's geweest. Laten we het houden op 'lichtelijk toeristisch' dus.

Na Paihia meteen onze weg vervolgd richting Cape Reinga. Dit is het meest Noordelijke puntje van NZ en hier komen de Tasmaanse zee en de Pacific samen. We wilden daar dan ook op een camping gaan staan en lekker ons eten voor de avond kopen. Maar wat blijkt, Cape Reinga is totaal onbewoond en heeft dus geen enkele supermarkt of wat dan ook! Gelukkig hadden we al op dag 1 twee blikken soep gehaald voor noodsituaties dus die konden we (sneller dan gepland) meteen aanbreken! Verder was Cape Reinga zeer de moeite waard en hebben we een hele mooie wandeling gemaakt. Tijdens de wandeling een Nieuw Zeelands stel tegengekomen waar we nog even gratis een flora en fauna lesje van kregen.

Dag 5 brak aan en ook deze stond vol gepland! we zouden naar Muriwai beach en Piha Beach vertrekken en vanaf Cape Reinga was dat een aardig stuk! Onderweg eerst even langs Helensville dat ook een mooi en pittoresk plaatsje is en net als Russel één van de weinige plekjes die nog een beetje een koloniale uitstraling hebben. Daarna verder naar Muriwai en Piha. Ons was verteld dat dit schitterende stranden zijn! Alleen nog maar mooi weer gehad dus vol goede moed erheen! Bijna bij Muriwai Beach aangekomen begon de uren aanhoudende tropische regenstorm! Goede timing dus aangezien we naar de stranden gingen! Even bij Muriwai Beach uitgestapt en gekeken hoe mooi maar apart dat strand is. Het zand is daar gewoon zwart! Verder gereden naar Piha waar we zouden overnachten en deze keer op een wat duurdere camping met goede faciliteiten!(elektriciteit en warme douches!) Door de zware regen niks meegekregen van de omgeving en meteen de warme douche onder gesprongen op de camping. Toen het opklaarde de volgende dag, werd duidelijk hoe mooi het wel niet was en zijn we meteen Piha gaan verkennen. Schitterend strand met nog een mooiere boswandeling die ook weer beloond werd met een schitterende waterval! De tot dan toe mooiste die we hadden gezien.

Op dag 6 weer vroeg op en meteen door naar Hahei. Hahei heeft ook een schitterend strand met een mooie 'bush walk' richting Cathedral Cove. Cathedral Cove is een grote rots die 2 stranden scheidt maar omdat er op onverklaarbare wijze een gat in zit zijn de stranden dus wel weer met elkaar verbonden. Niet tevreden over deze uitleg? Zie dan foto's :) Onderweg naar Cath.Cove even langs een mooie baai geweest (Stingray Bay) en toen weer terug naar het Groene Monster die ons naar het bijzondere Hot Water Beach moest brengen! Hot Water Beach is een strand waar onder de grond actieve geisers zitten. Als je dus op een goede plek op het strand begint te graven dan komt er water naar boven, heel heet water wel te verstaan! René dus graven alsof zijn leven ervan afhing zonder ook maar enig resultaat. Nicky verloor hoop in de magie van Hot water Beach en ging dus maar lekker liggen zonnen en kijken hoe René zich aan het uitsloven was. Na een half uur graven met alleen maar koud water dat naar boven kwam gaf René nog niet de moed op, maar deed hij iets geniaals! Hij ging naar een paar mensen die lekker in een gat zaten op het strand te kijken naar de zee en ging daar maar bijzitten. En ja hoor, superheet water! Arbeid loont! Maar wel een hele bijzondere plek dus. Op het strand in een warm bad kijkend naar de oceaan (die koud is). We hadden genoeg geluierd en gingen door naar onze slaapplaats voor de avond; Waihi. Waihi is een dorp waar ze tot op de dag van vandaag goud uit grond halen. 2 meter naast de hoofdstraat zit er dan ook een groot gapend gat in de grond, best vreemd om te zien!

Om te vieren dat we een week in Nieuw Zeeland zijn gingen we vandaag naar Mount Maunganui. Dit een berg naast een schitterend strand. Slim als we zijn gingen we deze berg beklimmen op het heetst van de dag! Met een bezwete rug maar voldaan kwamen we dan eindelijk op de top van de berg. Schitterend uitzicht over het strand en de stad. We zijn hier dus wel sportief bezig aangezien we elke dag toch wel minimaal 2 a 3 uur lopen. En elke keer worden we wel beloond door een mooi uitzicht of waterval!

Vanaf Waihi zijn we op dag 8 richting Rotorua gegaan. Dit is een actief vulkanisch gebied en dat heeft zijn (positieve) consequenties. de omgeving is namelijk een thermal hotspot met war water pools, mud pools en meer van dit soort met Wai-O-Tapu als middelpunt van dit alles. Hier hebben we dan ook alles gezien, van modderpoelen tot hete baden die hun oorsprong te danken hebben aan een vulkaanuitbarsting honderden jaren geleden tot een bizar gifgroen meer. en met gifgroen bedoelen we ook echt gifgroen, zie foto's als je ons niet geloofd :). Ook de Geiser die tot uitbarsting kwam was erg bijzonder om te zien! Hierna door naar Tarawera waar we ook zouden overnachten. we hadden verwacht dat het mooi zou zijn, maar dit overtrof toch wel onze verwachtingen. Schitterend meer en een schitterend bos met daartussen een schitterende rivier die op een bepaald punt onder de grond gaat en als waterval uit een berg weer naar beneden dendert. Zeer mooi om te zien alleen waren we wel een stilstaande prooi voor de Sandflies (soort muggen) die daar dus ook lekker vertoeven. Maar ze prikken als muggen alleen een stuk sneller en het jeukt een stuk erger.

Aangezien dit verhaal nog niet zo lang is doen we nog even een klein verslag van dag 9 erbij! (Moedes, niet lezen in de tijd van de baas he!)
Op deze dag zijn we gereden naar Lake Tikitapu (Blue Lake) en Lake Rotokakahi (Green Lake) en hebben we mooi langs het Blue Lake gelopen. Het Green lake ook goed gezien maar daar kan je niet dichtbij in de buurt komen aangezien dat heilig land is voor de Maori. In Nieuw Zeeland worden de Maori zeer gerespecteerd en doen ze er alles aan om hun cultuur ook in stand te houden. Ook is Maori een officiele taal in NZ en is alles dan ook tweetalig (Engels en Maori) aangegeven. Dit in tegenstelling dus hoe de Australiërs de Aboriginals hebben behandeld en nog steeds behandelen (ze proberen het wel iets te verbeteren).

Verder gaat dus alles z'n gang, ook het kamperen met onze Campervan gaat prima. Met af en toe een beetje primitief zijn kom je een heel eind haha! Spaghetti in een wok koken en een salade bereiden in een koekenpan! No worries!

xxxxx G'bye!

• 31 Januari 2014 - 07:50

Mamsie :

He lieverdjes
    Gifgroen water klinkt niet goed, straks komen jullie er als de hulk uit whahaha
    en ja zoonlief je had beter je best kunnen doen om naar goud te graven i.p.v. naar warm water.
    Maar hele mooie foto's zie dat jullie het helemaal goed hebben.
    En wat een mooie groene campervan whahaha hadden ze m niet in het rose ?
    Geniet nog maar lekker hier een stuk minder mooi zo te zien.
    Maar wel een mooi huisje om in te wonen moppies

We houden heeeeel veeeeel van jullie

dikke kus van ons

• 31 Januari 2014 - 08:59

Irene Veerman:

hoihoi vanuit het koude nederland

wat een leuk verslag weer en prachtige foto's
    goed te horen dat alles okee is met jullie

lekker genieten en tot het volgende verslag

groetjes xx irene

• 31 Januari 2014 - 10:21

Lucie:

Hallo Travellers,

Wat een prachtig reisverslag, wat een geweldige tijd hebben jullie. Krijg gewoon kippenvel van ontroering als ik het lees en de foto"s zie.
    Blijf zo genieten en dan geniet ik ook met jullie mee.

Heel veel liefs Lucie

• 31 Januari 2014 - 11:15

Kogenhop:

hallo camperaars, het eerste wat jullie geleerd hebben is;
    1e ;nooit op pad gaan zonder etenswaar en water voor een paar dagen
    2e; nooit op pad gaan zonder eerst getankt te hebben

verder mooie foto's, leuk verslag waar we van genieten en herkennen
    wat een geinige bus, zo is het camper leven, reizen,wandelen,zwemmen en s ,avonds
    heerlijk voor de bus, languit en daarna lekker buiten eten. en praten met de mede camperaars
    waarvan je ook weer goede tips krijgt.

heel veel reis plezier, en wij gaan dit weekend aan de slag bij je moeder
    het is al mooi en het wordt steeds mooier maar eerst aan het werk
    heel veel liefs opa en oma

• 31 Januari 2014 - 22:43

Guido:

Leuk om te lezen, geniet van alles wat er op jullie pad komt

Grt Guido